Slik beskriver kinesiske konsumenter smaken av rekene fra de kalde klare havene i nord. Tilbakemeldingen var krystallklar da vår markedssjef, norske rederier, produsenter og eksportører sammen med Norges sjømatråd møtte kinesiske næringsaktører på sjømatmesse i kystbyen Dalian siste uken i mai.
11. jun. 2025 - Synne Guldbrandsen & Lisbeth Nikolaisen Drotz
Men hvordan står seg egentlig kaldtvannsrekene, som er de relativt små på størrelse, i de store varmtvannsrekene rike? Blir det ikke litt som å “ta med fesk til Lofoten”?
- Den kinesiske konsumenten foretrekker produkter som har en naturlig smak av sjø, og som ikke er for salte. Derfor er de veldig glad i kaldtvannsreker som har en naturlig saltsøt smak, og som er gode å spise naturell - uten å tilsette annen smak, sier Synne Guldbrandsen. Hun er både markedssjef i Norges Råfisklag og daglig leder i Informasjonsutvalget for Reker, og forteller at kaldtvannsreker har vært viktig i det kinesiske markedet i mer enn 20 år.
Det var i forbindelse med "2025 Seafood Expo Asia Pacific" i Dalian, nordøst-Kina, at Norges sjømatråd inviterte norske aktører på markedsreise for å bli bedre kjent med den kinesiske næringen og markedet for kaldtvannsreker. For rederiene som deltok var dialog med kinesiske importører av ombordfryst reke spesielt viktig. Det ga blant annet verdifull innsikt i forpakningsstørrelser og produktformater som var ønskelig for kaldtvannsreker som skal gå inn i produksjon eller direkte til konsum i Kina.
Foto: Norges sjømatråd
På selve messa var det en fellesstand for den norske rekenæringen, der rekeentusiaster fra Norge og Kina kunne møtes. I tillegg ble det arrangert et seminar, der de mest sentrale og relevante kjøperne av kaldtvannsreker i Kina ble rekruttert og invitert. Seminaret fungerte som et nettverkstreff mellom norske og kinesiske rekeaktører og var fullsatt. Fra kinesisk side deltok 90-100 importører, grossister og produsenter. I etterkant var det mingling med utveksling av visittkort.
- Det var en veldig interesse for å se hvor og hvordan de norske rekene blir fisket, forteller Guldbrandsen som holdt foredrag på vegne av norsk rekenæring. Bilder og film fra våre arktiske forhold gjør stort inntrykk.
I tillegg til Sjømatrådets selv, deltok representanter fra Norges Råfisklag, Informasjonsutvalget for reker, Halstensen, Nergård, Lerøy, Coldwater Prawns of Norway, Stella Polaris, Brødrene Sperre og Polar Seafrozen.
Foto: Norges sjømatråd
Den norske gjengen gjennomførte også markedsbesøk med butikkrunde og besøk på fryselager, samt en egen fagsamling der Sjømatrådets utsending Sigmund Bjørgo gikk gjennom det kinesiske rekemarkedet og utviklingstrekk i Kina generelt.
- Det ene supermarkedet vi var innom lignet på IKEA og het Sams Club. Der måtte man ha medlemskap for å kunne handle, og det var der vi fant noen av de fineste forpakningene for kaldtvannsreker, sier en litt overveldet markedssjef etter sitt første besøk til Kina.
Gruppen besøkte ulike typer butikkutsalg med litt ulik profil, der noen var mer lokale supermarked mens andre var større hypermarked a la Coop Obs.
- Vi fikk se hvordan kaldtvannsreker blir presentert både i kjøledisk og frysedisk, forteller Guldbrandsen. Vi fant både fryste kokte reker i løsvekt og i ulike størrelser på forpakningene. De fine brettene med singelpakkede rå reker egnet til for eksempel sashimi, er noe jeg gjerne skulle ønsket å se også i norske butikker.
I etterkant av markedsreisen registrerte Sjømatrådet over 150 presseoppslag om arrangementet i kinesisk media, blant annet i en av landets største aviser “China Daily”.
- Det er med andre ord en enorm interesse for norske reker i Kina om dagen, og med forventninger om økte leveranser av kokte og rå reker vil Kina fremover bli et viktig marked for norsk rekenæring, fastslår Guldbrandsen.
Foto: Synne Guldbrandsen
Kina er verdens største sjømatnasjon, både når det gjelder produksjon og konsum.
Reker (varm og kald) totalt står for ca 8 % av det kinesiske sjømatkonsumet.
Total rekeimport inn til Kina er 1,1 millioner tonn, av dette står kaldtvannsreker for 5 % (alle land).
Frem til 2025 har Canada vært største eksportør til Kina med Grønland som nr 2.
Den kinesiske konsumenten foretrekker produkter som ikke er for salt, derfor er de veldig glad i kaldtvannsreker som har en naturlig saltsøt smak og som er god naturell, uten behov for å tilsette annen smak.
Konsumet har økt de siste 10 år i tråd med at det er mange flere kanaler som selger kaldtvannsreker.
Spesielt økning i nettsalg og livesalg (moderne TV-shop) med umiddelbar hjemlevering.
På det kinesiske markedet består de fleste produktene av fryste kokte skallreker.
Stor variasjon i kaldtvannsrekeprodukter.
Livesalg med umiddelbar hjemlevering er særlig populært i Kina. Filmklipp: Synne Guldbrandsen.
Ønsker du å få mer informasjon fra Norges Råfisklag - meld deg på nyheter og viktige meldinger her.
Vi lager nye nettsider og dine tilbakemeldinger er viktig for at vi skal kunne lage en best mulig opplevelse for alle våre brukere.