Redegjørelse om aktsomhetsvurderinger, jf. Lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold (åpenhetsloven) § 5 - Norges Råfisklags arbeid for å ivareta bærekraft, menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold internt og hos våre leverandører
Gyldig fra 01.07.2022 – oppdatert 09.04.2025
1. Om virksomheten
Norges Råfisklag (Råfisklaget) er ett av fem fiskesalgslag som i medhold av fiskesalgslagsloven tar hånd om viktige nasjonale oppgaver og organiserer førstehåndsomsetning av villfanget fisk og annen sjømat i Norge. Norsk Villfisk er et samarbeidsorgan for fiskesalgslagene (norskvillfisk.no). Fire av salgslagene, med Råfisklaget som det største, ivaretar omsetningen av torskefisk, skalldyr, bløtdyr, småkval og tang og tare.
Langs norskekysten fra grensa mot Russland i nordøst har salgslagene geografisk ansvar i følgende rekkefølge; Råfisklaget, Sunnmøre og Romsdal Fiskesalslag (Surofi), Vest-Norges Fiskesalslag og Fiskehav. Omsetningen av pelagiske fiskearter (sild, makrell, lodde mv.) er samlet under det landsdekkende Norges Sildesalgslag.
Råfisklagets område strekker seg fra og med Finnmark til og med Nordmøre. Salgslaget har hovedkontor i Tromsø og regionkontorer i Svolvær og Kristiansund.
Råfisklaget organiserer en stor og viktig markedsplass for bærekraftig villfanget sjømat. Råfisklaget legger til rette for omsetning av fangstene og garanterer fiskerne oppgjør. Gjennom dokumentasjon og ressurskontroll sikres trygg mat og god forvaltning av havets ressurser.
I 2024 ble det i Råfisklagets område omsatt 1.029.587 tonn villfanget sjømat (rund vekt) til en samlet verdi av 15,9 milliarder norske kroner.
Å sikre fiskerne og kystsamfunnene stabilitet, forutsigbarhet og trygghet er et samfunnsansvar Råfisklaget tar på alvor. Råfisklaget er en viktig aktør i fiskerinæringen og våre tjenester er vitale for fiskerinæringens svar på bærekraftsutfordringene ved at vi, gjennom omsetning, oppgjør og kontroll med ressursene, bidrar til å dokumentere at sjømaten er lovlig fanget og omsatt, og at dette skjer under anstendige arbeidsforhold og ivaretakelse av menneskerettighetene.
2. Aktsomhetsvurderingene
Åpenhetsloven trådte i kraft 1. juli 2022 og arbeidet med å oppfylle kravene som følger av loven er en dynamisk og kontinuerlig prosess. Loven har som formål å fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og levering av tjenester. Videre skal åpenhetsloven sikre allmennheten tilgang til informasjon om hvordan virksomheter håndterer negative konsekvenser der det er brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Det følger av åpenhetsloven § 4, 1. ledd a) at Råfisklaget må sikre at vi har retningslinjer og rutiner for å sikre våre forpliktelser i henhold til åpenhetsloven og prinsippene i OECDs retningslinjer for ansvarlig næringsliv.
Råfisklaget har lang historie og tradisjon for å ivareta grunnleggende menneskerettigheter og gode arbeidsforhold for sine ansatte, og vi legger vekt på å velge leverandører og forretningsforbindelser som tar samme hensyn. Råfisklagets styre har arbeidet med åpenhetsloven siden 2022 og lovens krav er nå forankret i våre prosedyrer og retningslinjer, så vel internt som i avtaler som inngås med eksterne parter. I vårt arbeid med åpenhetsloven har vi bevissthet om lovens tematikk i vår bedriftskultur ved å ha dialog om dette med våre medarbeidere - både på samlinger med alle ansatte og avdelingsvis.
Råfisklaget utarbeider hvert år en handlingsplan for helse, miljø og sikkerhet sammen med bedriftshelsetjenesten. Det er opprettet et arbeidsmiljøutvalg (AMU) med 4 medlemmer. I 2024 hadde AMU ett møte hvor 2 saker ble behandlet. Det er et hovedverneombud i Råfisklaget og et verneombud på hvert av avdelingskontorene.
De ansatte i Råfisklaget har to fagforeninger med til sammen 6 tillitsvalgte. Ledelsen hadde 3 møter med fagforeningene i 2024 inklusive lønnsforhandlinger. Vi har tariffavtale med en av fagforeningene og i tillegg særavtale med begge foreningene.
Ansattes sykefravær i 2024 var:
Sykefravær u/barns sykdom for 2024: 4,2 %
Sykefravær m/barns sykdom for 2024: 4,5 %
Åpenhetslovens krav er innarbeidet i våre skrevne retningslinjer og gjort til tema blant avdelingsledere samt andre som inngår avtaler med eksterne leverandører og forretningsforbindelser. Råfisklaget har i november 2024 anskaffet «Cemasys Supply chain control» for mer effektiv og systematisk oppfølging av våre aktsomhetsvurderinger. Cemasys fokuserer på ESG-rapportering, inkludert åpenhetsloven og forenkler oppfølgingen av leverandører og forretningsforbindelser. Avdelingsledere får tilgang til sine aktsomhetsvurderinger og blir varslet før utløp. Systemet vil være fullt operativt fra våren 2025.
Dette er Råfisklagets sentrale dokumentasjon i tilknytning til vårt arbeid med menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold:
- Årlig bærekraftsrapport
- Etiske retningslinjer
- Varslingsregler
- Innkjøpsveileder
- HMS-håndbok
- Personalhåndbok
- Miljøfyrtårnsertifisering
- Cemasys Supply chain control (fra våren 2025)
Råfisklaget har en sentral rolle som markedsplass for hvitfisk og har derfor bidratt i to ulike prosjekter knyttet til villfisknæringens håndtering av kravene som følger av åpenhetsloven:
1. Prosjekt med utvikling av IT-løsning for leverandørerklæringer fra fiskeflåten
Råfisklaget har, i samarbeid med øvrige fiskesalgslag og fiskeindustriens organisasjoner, laget en løsning for leverandørerklæringer fra fiskeflåten. Fiskesalgslagenes samarbeidsforum – Norsk Villfisk – har tidligere laget andre fellesløsninger (F. eks. for fangstsertifikater og elektronisk signatur) og det var naturlig å benytte den samme infrastrukturen når vi ønsket å lage en omforent løsning for leverandørerklæringer. Løsningen går i korte trekk ut på at vi utarbeidet leverandørerklæringer sammen med fiskeindustriens organisasjoner. Disse bes utfylt av fiskerne med elektronisk signatur. Alle leverandørerklæringer fra flåteleddet er tilgjengeliggjort på Min Side for fiskekjøperne som har behov for det. Mer informasjon om prosjektet finnes her: Nytt verktøy til fiskere åpenhetsloven
2. FHF-prosjekt «Utredning om risikoforhold i den norske fiskeflåten relatert til åpenhetsloven»
Råfisklaget bidro i referansegruppen for prosjektet i regi av Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfinansiering (FHF) med Stakeholder AS som prosjektledelse. Prosjektets målsetninger var:
Hovedmål: Å gjennomføre en overordnet vurdering av typiske risikoforhold i leverandørkjeden for hele den norske fiskeflåten.
Delmål:
1. Å gi en overordnet beskrivelse av risikobildet for bransjen – egen virksomhet.
2. Å gi en overordnet beskrivelse av risikobildet for bransjen – leverandørkjeden:
a. fangstredskap og agn
b. emballasje
c. elektronikk og annet teknisk utstyr på brua
3. Å gi en beskrivelse av beste praksis for en fiskereder(i) med hensyn til åpenhetsloven. Vurdering av næringsnytte og hvordan resultatene kan utnyttes.
Prosjektet er beskrevet i sluttrapport av 30.06.2024 som er tilgjengelig her: Utredning om risikoforhold i den norske fiskeflåten relatert til åpenhetsloven
Som en oppfølgning til det avsluttede prosjektet pågår det nå et nytt, også dette i regi av FHF: «Utvikle konkret veileder og malverk for rapportering iht. åpenhetsloven»
3. Risiko for negative konsekvenser i aktsomhetsvurderingene
Kartlegging av leverandører og samarbeidspartnere samt mer systematisk innhenting av informasjon, danner grunnlag for risikokartlegging og oppfølging av våre forbindelser slik at vi aktivt kan forebygge og begrense negative konsekvenser. Kartleggingen skal gjøres i tråd med Råfisklagets innkjøpsveileder og foregår pr. i dag på e-post eller i fysiske møter. Den som har dialog med leverandøren, er ansvarlig for at åpenhetslovens krav er ivaretatt når det inngås kontrakt eller avtale. Kartleggingen av leverandører skal lagres i vårt regnskapssystem Xledger. Fra mars 2025 vil kartlegging og oppfølgning av våre leverandører skje ved hjelp av Cemasys Supply chain control.
I Råfisklagets leverandørkjede er det spesielt rettet fokus mot reklameartikler og annet som er produsert i risikoområder, i tillegg til varer og tjenester kjøpt fra bransjer med lavtlønnsprofil og stor grad av deltidsansettelser.
Det er ikke avdekket brudd i 2024. Tidligere år har Råfisklaget valgt å avslutte kontraktsforhold med aktør i renholdsbransjen grunnet brudd på arbeidstakerrettigheter.
4. Tiltak og resultater
Fiskesalgslagsloven legger føringer for organisering av førstehåndsmarkedet, og dermed også forholdet mellom fisker, salgslag og fiskekjøper. Salgslagene forvalter en markedsplass for omsetning av råstoff i første hånd, hvor fiskere og kjøpere er brukere av tjenesten med hensikt om å inngå avtaler om kjøp og salg seg imellom. På mange måter kan fiskesalgslagene sammenlignes med en børs eller et auksjonshus, hvor fisker betaler en avgift for å ha tilgang til å legge sine råvarer ut for salg.
Salgslagene har ikke på noe (tids)punkt eierskap over råvaren, og heller ikke risikoen ved avhendingen av varen. Fiskere og fiskekjøpere er derfor ikke en del av salgslagenes leverandørkjeder. Vi ønsker likevel å bruke vår sentrale posisjon i fiskerinæringen til å påvirke og bidra i positiv retning når det kommer til ivaretakelse av menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Råfisklaget har derfor, i samarbeid med øvrige salgslag, Catch Certificate, Norges Fiskarlag og Sjømat Norge utviklet en portal for leverandørerklæringer fra fiskerne for en praktisk tilgjengeliggjøring når fiskeindustribedriftene (kjøperne) gjør sine aktsomhetsvurderinger og ber om leverandørerklæringer fra aktører i fiskeflåten.
Ved publisering og omtale av denne løsning retter vi også fokus mot viktigheten av å redusere risiko for negative konsekvenser i fiskeflåten. Portalen har vært under utvikling i 2023 og forventes å være i drift fra april 2024.
5. Informasjon
Dersom du ønsker ytterligere informasjon om hvordan Råfisklaget håndterer faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, jf. åpenhetslovens § 6, kan du lese mer om Samfunnsansvar på Om Norges Råfisklag eller ved å kontakte oss på firmapost@rafisklaget.no
(Styrets signerte dokument finnes som vedlegg i denne artikkelen)
Vi lager nye nettsider og dine tilbakemeldinger er viktig for at vi skal kunne lage en best mulig opplevelse for alle våre brukere.