O futuro do Bacalhau - Norsk klippfisk i Brasil

Norges Råfisklag deltok på et viktig seminar i Brasil, der fremtiden for norsk klippfisk sto på agendaen.

28. okt. 2025 - Espen Renø Svendsen


Viktig møteplass for Norsk-Brasiliansk sjømatsamarbeid

21. oktober deltok Norges Råfisklag på O futuro do Bacalhau. Seminaret ble arrangert av Norges Sjømatråd, i Sao Paulo – Brasil, som en del av sjømatmessen Seafood Show Latin America.  

Brasil er Norges femte største destinasjonsland for hvitfisk, og nest viktigste klippfiskmarked, etter Portugal. Seien er den største arten, men Brasil er et viktig for både torsk, brosme og lange.

Varsler markedet om prisoppgang

O futuro do Bacalhau skulle pleie det norsk-brasilianske samarbeidet, og løfte fram innsikt om bakalaoens muligheter, og om norske produkter i det brasilianske marked. 

En fullsatt sal ble oppdatert på trender, kvoter, markedsinvesteringer og sikkerhetsspørsmål.

Arrangementet ble åpnet av Fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss og den norske ambassadøren i Brasil, Odd-Magne Ruud. Sjømatanalytikere og markedsstrateger fra Norges Sjømatråd presenterte markedstrender, strategier for norsk fisk og spørsmål knyttet til markedsadgang.

Administrerende direktør i Norges Råfisklag, Charles Aas, presenterte tall og innsikt om kvote- og prisutvikling på torsk, sei, brosme og lange fra Norge. Viktige poenger var hard konkurranse mellom norske aktører, utsiktene framover, og satsing på kvalitet.

-Tallene er viktige for å forstå dagens situasjon. Men det er også viktig å formidle hvordan fiskeriene i Norge fungerer, og gi en dypere forståelse av de natur og værmessige faktorene som påvirker tilgangen til fisk, sier Aas.

Det er nedgang i kvotene, og hard konkurranse mellom norske fiskeindustriaktører om å få tak i råstoff. Det er derfor viktig å varsle det brasilianske markedet om økte priser framover.

-De produktene som ligger i brasilianske hyller er ikke kjøpt på dagens priser. Videreforedlingen til klippfisk og saltfisk tar tid, som skaper en innebygd treghet i verdikjeden. Derfor er det viktig å forklare den harde konkurransen som foreligger i Norge framover. Klippfiskprodusentene må jo få igjen pengene sine ute i markedet, og derfor varsler vi om at de må forvente prisoppgang, poengterer Charles Aas.

Charles Aas formidler tall- og kvoteutsikter i Brasil

Handelsavtale og reduserte barrierer

Brasil er den største økonomien i Latin-Amerika, og en viktig handels- og investeringspartner for Norge. 16. september 2025 meldte regjeringen om at Norge hadde inngått en handelsavtale med Brasil, som vil gi nulltoll på nesten all norsk eksport. Avtalen vil tidligst tre i kraft i løpet av høsten 2026. Team-Norge, det vil si det eksporterende virkemiddelapparatet med Innovasjon Norge, Norwegian Energy partners og Norges sjømatråd i spissen, har alle tilstedeværelse i landet. Fiskeriministeren jobber med å sikre norske interesser, og å redusere handelsbarrierer for norske bedrifter.

-Brasil er et ganske komplisert land å eksportere til. De har strenge tollregler, og egne regler på vann og saltinnhold som kompliserer deklarasjonene. Det er blant annet dette fiskeriministeren prøver å finne gode løsninger på under sitt opphold i Brasil, sier Aas.

Charles Aas

Feite stykker bacalhau fra Norge.

Charles Aas

Mercado Municipal Sao Paulo

Charles Aas

Kasser fra norske eksportører.

Fotball som kulturell forbrødring

I tillegg hadde Sjømatrådets markedsgruppe for konvensjonelle produkter; klippfisk, saltfisk og tørrfisk, lagt sin markedsreise til Sao Paulo på grunn av O futuro do Bacalhau. 

Charles Aas representerer Råfisklaget i denne gruppen.

I tillegg til seminaret fikk markedsgruppen se hvordan norsk klippfisk videreforedles, presenteres og markedsføres i de ulike salgskanalene. Hyllene på Mercado Municipal Sao Paulo fylles opp med Bacalhau da Noruega, og det er flott å se den verdensklassestatusen som produktene har. I Sjømatrådets kampanjer over hele verden er det Erling Braut Haaland som fronter norsk fisk.

-Selv om nordmenn har noen gode minner fra oppgjør mellom Norge og Brasil, tenker jeg at det krever høy selvtillit når vi liksom skal posisjonere oss som en fotballnasjon - i Brasil, sier Charles Aas.

-Samtidig merker vi jo at Haaland er en ice-breaker i samtale med brasilianerne. De vet hvem han er, og hvor han kommer fra. Og det er jo et fellestrekk med andre viktige sjømatmarkedet som England, Italia og Portugal, at fotballen er en nøkkel til kulturell forbrødring.

I Brasil er klippfisk og saltfisk sterkt forbundet med høytidene jul og påske. Norsk produksjon og eksport til Brasil er dermed innrettet mot høytidene.

-Gjennom året spiser brasilianerne omtrent ti ganger så mye kjøtt som fisk. Det ligger dermed et potensiale utenfor høytidene, men det spørs om de høye prisene står i veien for utnyttelse av dette mulighetsrommet.

Charles Aas

Haaland og Bacalhau da Noruega


Ønsker du å få mer informasjon fra Norges Råfisklag - meld deg på nyheter og viktige meldinger her.