Ifølge beregninger utført av FN trenger verden å produsere 70 prosent mer mat for å mette jordens befolkning innen 2050, og en bærekraftig høsting av sjømat kan spille en stor rolle for å dekke behovet. Dette er bakgrunnen for den månedslange kampanjen «Sea Change», som Norges sjømatråd står bak i byen Letchworth i England. Letchworth var Englands første «grønne by» der befolkningen har stort fokus på blant annet miljøvennlig mat og fornybare ressurser.
16. jun. 2022 - Lisbeth Nikolaisen Drotz
- Som en del av kampanjen, som skal posisjonere Norge som en ansvarlig sjømatnasjon og mat fra havet sin viktige rolle i et fremtidig miljøvennlig kosthold, var Råfisklaget invitert for å i praksis vise frem og fortelle om hvordan Råfisklagets ressurs- og kvalitetsarbeid bidrar i den bærekraftige forvaltningen av norsk villfanget sjømat, sier markedssjef i Norges Råfisklag Synne Guldbrandsen.
Slagordet for kampanjen, «Blue is the new green», viser til at forbrukere som ønsker å spise grønn og miljøvennlig mat mer enn gjerne kan velge bærekraftig mat fra havet.
Råfisklaget deltok med egen stand og demonstrerte gjennom dialog med publikum hvilke punkter på fisken som sjekkes under et kvalitetstilsyn.
- De samme punktene kan sjekkes ved kjøp av fersk fisk i butikk, og det var mange besøkende som hadde spørsmål knyttet til dette, forteller kvalitetskontrollør i Norges Råfisklag Jonette Braathen.
Slik sjekker du enkelt kvaliteten på fisk - se plansjene som ble brukt under
Med spesialtrykt vest for anledningen, demonstrerte Braathen hvordan et kvalitetstilsyn utføres og hva som sjekkes på fisken. Kontrollen ble utført på Sjømatrådets «Mr Cod», som for anledningen var gestaltet av Råfisklagets Audun Reiertsen. Dette vakte en viss munter stemning blant publikum, som fikk et godt innblikk i «ti-punkt-sjekken» som Mr. Cod gikk igjennom.
Publikum fikk også innsikt i hvordan Råfisklaget i nært samarbeid med øvrige myndigheter har en viktig rolle i å sikre kvote-, ressurs og kvalitetskontroll. Ved hjelp av digitale systemer registreres ressursuttak og gir sporbar dokumentasjon av fiskeriene, og gjennom fysisk tilstedeværelse og kvalitetstilsyn på kaia jobber Råfisklaget for økt kvalitetsfokus og bevissthet hos fiskere og fiskekjøpere.
- Dette bidrar helt konkret til økt bærekraft gjennom kontroll på ressursuttak av fornybare ressurser fra havet, bedre kvalitet på råvaren og dermed redusert matsvinn, avslutter Braathen.
Bilde: Råfisklagets representanter på "Sea Change" (fra venstre) Synne Guldbrandsen, Audun Reiertsen og Jonette Braathen.
Bilde: Råfisklagets Audun Reiertsen iført kampanjens t-skjorte forklarer hvorfor norsk villfanget sjømat er miljøvennlig og holder god kvalitet. Fotograf Ross Allen, Norges sjømatråd.
Norges sjømatråd er en markedsorganisasjon som sammen med den norske sjømatnæringen øker verdien av norsk sjømat verden over. Slik fremhever de bærekraftig norsk sjømat i utlandet:
Six reasons Norwegian seafood is sustainable
Les mer om kampanjen «Sea Change» i Letchworth her.
Bilde over og under: Råfisklagets stand var godt besøkt av publikum som blant annet var interessert i å vite mer om hvordan kvalitet kan være med på å redusere matsvinn. Fotograf Ross Allen, Norges sjømatråd.
Bilde under: Kampanjen "Sea Change" foregår en hel måned og har aktiviteter for alle aldre. Fotograf Ross Allen, Norges sjømatråd.
Vi lager nye nettsider og dine tilbakemeldinger er viktig for at vi skal kunne lage en best mulig opplevelse for alle våre brukere.