Daniel fikk oppfylt drømmen - nå er han styrmann på fiskebåten han var lærling på!

Han har allerede styrt den 51 meter lange autolinebåten O. Husby på flere fisketurer mellom Barentshavet og Ålesund siden august i fjor, da han fikk innvilget styrmannssertifikat klasse 3. Daniel Magerøy er kun 22 år og har aldri vært i tvil om hva han ville bli.

Daniel Magerøy, foto: Lisbeth Nikolaisen Drotz

10. apr. 2024 - Lisbeth Nikolaisen Drotz & Amalie Oda Harland


- Jeg har alltid visst at jeg ville bli styrmann og senere skipper! Eller, aller først vurderte jeg å bli maskinist, for pappa, bestefar og onklene mine er maskinister. Men da jeg var på besøk om bord i båtene og kom opp i styrhuset, så var det det som fenga meg mest. 

Vi møtte Daniel første gang om bord i O. Husby i 2019, da båt og mannskap nettopp hadde blitt kåret til “Årets kvalitetsfisker”. Daniel var da på sin andre tur som lærling om bord etter å ha gått fiske- og fangstlinjen på Fræna videregående skole. Vi spurte Daniel om hva han ville jobbe med i fremtiden, og uten å nøle nikket Daniel mot skipperstolen og svarte at det var der han ville sitte. Han ville kjøre båt. 

Fem år senere var målet nådd, og Daniel rakk å få styrmanns-papirene da det var to dager igjen på turen og båten skulle losse i Ålesund. Det ble raskt besluttet at båten skulle dra innom Myre og slippe av daværende styrmann, slik at Daniel fikk overta roret den siste strekken sørover.   

- Det var veldig kjekt, sier Daniel.


Bilde: skipper Ole Anton Husby og styrmann Daniel Magerøy skal føre båt og mannskap på fiske langt nord-øst i Barentshavet. Fotograf: Lisbeth Nikolaisen Drotz.

Viste stor interesse fra første dag

Men det har ikke kommet av seg selv. Daniel har jobbet hardt og målbevisst for å kunne innta stolen i styrhuset og får skryt av en nesten like ung skipper som har fulgt Daniel på vei mot målet. 

- Daniel har fra første dag om bord vist eksepsjonell interesse, sier Ole Anton Husby, som hadde ansvaret for Daniel under opplæring. Allerede på hans første tur som utplasseringselev kom han opp hit på frivakter, satte seg inn i system, ba om å få oppgaver, kjørte båt og leste alle manualer han kom over i styrhuset! Vi innså allerede da at vi måtte sette av plass til Daniel i styrmannstolen. Han var både ansvarsfull og interessert. 

Husby håper Daniels historie kan inspirere andre unge til å satse på fiskeryrket og synes det er viktig å lage en arena der unge får utvikle- og prøve seg. Han ønsker både lærlinger og utplasseringselever som ønsker å vite mer om yrket velkommen og med en klar oppfordring: 

- Hvis du får sjansen, bruk den. Vær ydmyk og ærlig når du føler at du ikke mestrer en oppgave. Man må tørre å kjenne på sine svakheter og noen trenger litt mer tid, det er en ærlig sak.


Bilde: Daniel mener at erfaringen fra arbeidet som fisker på dekk er viktig å ha med seg når man skal drive ulike operasjoner fra styrhuset når båten er i fiske. Fotograf: Ole Anton Husby.

Spesielt å styre båten alene

Daniels løp mot styrmannssertifikatet var målbevisst, og etter to år som lærling om bord fortsatte han på styrmannsskole. På spørsmålet om hva som fenget akkurat med å kjøre båt, svarer den unge styrmannen: 

- Alt er så stort! Når man går ned på kaia etterpå og ser opp på båten så tenker man; har jeg kjørt denne store greia? 

Når vi ber Daniel fortelle om sin aller første tur som styrmann svarer han både ydmykt og ærlig: 

-Det var litt spesielt å sitte i styrhuset alene og styre båten ute på det store hav, men hvis jeg følte at jeg ikke hadde helt kontroll så purret jeg bare han Ole, som kom med en gang. Samtidig prøvde jeg å utfordre meg selv, selv om jeg opplevde noen situasjoner som litt ekkelt og vanskelig.  

Daniel mener at erfaringen fra arbeidet som fisker på dekk er viktig å ha med seg når man skal drive ulike operasjoner fra styrhuset når båten er i fiske, spesielt i utfordrende vær.  

- Jeg vet hvordan det føles å stå i dragerluka når sjøen står inn, sier han og legger til – det er i alle fall viktig å ha erfaring på dekk før du kommer hit opp, så du vet hva som skjer. 

Gir unge muligheten til å satse

Skipper Ole Anton Husby har nesten likt utdannelsesløp som Daniel, men begynte sin karriere som styrmann i offshore da det ikke var ledig plass om bord på det familieeide fartøyet. I 2017 ble det en åpning og samtidig som Ole Anton mønstret på, begynte rederiet å tilby plasser til skoleelever og lærlinger med et langsiktig mål om å rekruttere mannskap.  

- Vi så på det tidspunktet at vi nærmet oss et generasjonsskifte og gjorde tiltak for å sikre rekruttering. Nå ser vi oss ikke tilbake, vi skal alltid ha utplasseringselever og lærlinger om bord, fastslår Husby. Det er tidkrevende, men utrolig givende!

Se oversikt over rederiets læreplasser lenger ned i artikkelen.


Bilde: Skipper Ole Anton Husby begynte sin karriere som styrmann i offshore da det ikke var ledig plass om bord på det familieeide fartøyet O. Husby. I 2017 ble det en åpning og samtidig som Ole Anton mønstret på, begynte rederiet å tilby plasser til skoleelever og lærlinger med et langsiktig mål om å rekruttere mannskap.

Sikkerheten kommer alltid først

Å ha uerfarne fiskere om bord krever gode systemer for opplæring og rutiner for oppfølging, slik at alle vet hva de skal gjøre. Rederiet legger stor vekt på at alle skal føle mestring og trygghet. Derfor står sikkerhet høyt på timeplanen og det øves ofte på ulike nødsituasjoner som kan oppstå. Alle som står i dragerluka under fiske må ha redningsvest, og hjelm på hodet når det losses fisk.  

Dette er noe den unge styrmannen, som av andre beskrives som behagelig og rolig, må passe på, selv om det krever litt strenge beskjeder.  

- Vi måtte ha et lite lynkurs i å varsku med utestemme da noen som jobbet hos lossefirmaet ikke brukte hjelm når vi losset fisk fra en tur i høst, forteller Husby lattermildt. 

Oppfordrer andre til å peise på

Arbeidet med rekruttering har fungert veldig fint så langt, og bare på denne turen er halvparten av de 16 om bord født etter 2000. Husby forteller at det for første gang på ett år ikke er damer med, og oppfordrer alle jenter som synes fiskeryrket virker spennende om å prøve.  

Daniel legger ikke skjul på at det har vært noen tøffe år med skole og jobb, men at det har gått fint ettersom interessen for å kjøre båt har vært stor. Han roser også lærerne på skolen som lot han kjøre skolebåten så mye han orket. I tillegg har han vært aktiv i å tilegne seg erfaring og jobbet på fjordferge på hjemplassen hver gang han har hatt mulighet. Der har han skaffet seg «basic erfaring» som han selv kaller det. Det vil han fortsette med på friturene sine. Selv om han har jobbet både målbevisst og hardt, var det ikke selvsagt at han skulle lande drømmejobben om bord i O. Husby.   

- Jeg hadde ikke trodd at jeg kom til å få meg dette her, men nå blir jeg her! Nå skal jeg bare jobbe og leve livet!  

Neste mål er dog i sikte, klasse 1 sertifikat som er det høyeste sertifikatet man kan få. Når vi spør den ferske styrmannen om han har en oppfordring til unge som har lyst å følge drømmen, svarer han: 

- Peise på og få fagbrev, hive seg på skole rett etterpå og bli ferdig, sånn at du ikke begynner å jobbe og så revurderer og så blir det ikke noe likevel.  

Når vi balanserer oss på land etter besøket om bord gjør det unge radarparet båt og mannskap klar for en ny tur, denne gangen på fiske i “russesonen” langt nord-øst i Barentshavet.   

Fra 2017 har autolinebåten O. Husby hatt: 

  • 10 lærlinger fra fiske- og fangstlinjen på videregående skole.
  • 2 voksenlærlinger (4 år)
  • 2 maskinlærlinger
  • 3 bro-kadetter
  • 23 utplasseringselever 

Akkurat nå har båten: 

  • 1 kadett
  • 2 utplasseringselever
  • 4 lærlinger; 2 andreårs, 1 førsteårs, 1 voksen. 

Du kan følge O. Husby Fiskebåtrederi As på facebook her. 


Bilde: Autolinebåten «O. Husby» er fra Ekkilsøy i Averøy kommune på Nordmøre. Fartøyet er 51,7 meter lang, bygget i 1998 ved Larsnes Mekaniske og er modernisert flere ganger. Båt og mannskap gjør en ekstraordinær jobb og leverer fisk i verdensklasse! Mesteparten av rederiets fangster selges via Råfisklagets auksjon og er meget ettertraktede blant kjøperne, da fisken har så fin kvalitet at den kan brukes til å lage et bredt spekter sjømatprodukter av ypperste klasse. Båt og mannskap ble kåret til "Årets kvalitetsfisker" for sin innsats i 2019. Bildet har vi mottatt av Ole Anton Husby.